PinkRoccade lanceert Planywhere-app voor zorgmedewerkers

“Altijd en overal invloed op je rooster”

PinkRoccade Healthcare introduceert een nieuwe Planywhere-app waarmee zorgmedewerkers altijd en overal inzicht hebben in hun eigen rooster. Ze kunnen onder meer hun beschikbaarheid aangeven of intekenen op (flex)diensten. Makkelijk en snel, via de telefoon. “Dat is prettig voor zorgmedewerkers en onze roosteraars winnen een hoop tijd”, aldus Hank Waardenburg, teamleider van Waalboog FlexWerk. Zorginstelling De Waalboog was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de app.

De Planywhere-app is een aanvulling op het bestaande medewerkersportaal Planywhere. Dit portaal is sinds 2010 gekoppeld aan PinkRoccades Dienstroosterplanning (DRP) – een softwarepakket dat veel zorgorganisaties ondersteunt met alle facetten van het planningsproces.
De toegevoegde waarde van de Planywhere-app voor mobiele telefoons is het gebruiksgemak en de laagdrempeligheid. Emmy Mirani, zorgassistent bij De Waalboog, heeft de app sinds augustus op zak.  “Heel fijn”, vindt zij. “Voorheen moest ik altijd eerst op mijn laptop inloggen om mezelf beschikbaar te stellen voor een dienst. Dat kan nu snel en makkelijk via mijn telefoon.”

Altijd en overal je beschikbaarheid vastleggen
De Planywhere-app geeft zorgmedewerkers meer invloed op hun eigen rooster. Daardoor hoeven ze minder heen en weer te bellen en mailen met planners en collega’s. Op de app kunnen ze de actuele roosterplanning altijd en overal inzien en hun beschikbaarheid heel simpel vastleggen, wijzigen of verwijderen. Ook intekenen op openstaande diensten is mogelijk en zorgmedewerkers kunnen zelf minder of meer gewerkte uren direct aanpassen. Tot slot kunnen medewerkers onderling berichten versturen en ontvangen via de app.

De Planywhere-app is per direct te downloaden via de app stores voor verschillende smartphones. Eind november verschijnt een nieuwe versie. Dan kunnen zorgmedewerkers ook onderling diensten ruilen en ontvangen ze push-meldingen over nog in te vullen diensten en berichten zodat ze sneller kunnen reageren. Dat is erg belangrijk. Diensten moeten, zeker bij ziekte, vaak snel worden ingevuld terwijl er een groot tekort is aan zorgpersoneel. Als roosteraars zelf minder hoeven rond te bellen en mailen kunnen ze zich meer richten op hun kerntaak: een goede planning voor de lange termijn.

Soepel roosterproces
PinkRoccade ontwikkelde de Planywhere-app in nauwe samenwerking met ouderenzorginstelling De Waalboog in Nijmegen. “De app moet het gebruik van Planywhere in onze instelling een flinke boost geven”, aldus Hank Waardenburg van Waalboog FlexWerk. “Om continuïteit van zorg te garanderen is het essentieel om de planning snel rond te hebben. Met de Planywhere-app kunnen medewerkers efficiënter communiceren en sneller wijzigingen accorderen of intekenen op openstaande diensten. Simpelweg omdat het eenvoudiger is en minder tijd kost. Ze kunnen het bij wijze van spreken zelfs gauw even in de supermarkt doen.”

Hank Waardenburg vervolgt: “Een soepel roosterproces is superbelangrijk in een tijd dat zorgpersoneel schaars is. Onze roosteraars zijn allemaal zelf zorgverleners. Door de app houden ze meer ruimte over voor wat ze het allerliefst doen: directe zorg verlenen aan de cliënt. Het is kortom een efficiëntieslag die de tevredenheid van medewerkers verhoogt en tijd en kosten bespaart.”

Enthousiast
De Waalboog heeft ruim duizend medewerkers. Tweederde daarvan is zorgmedewerker en maakt al gebruik van het Planywhere-portaal. De flexpool van 140 medewerkers heeft de Planywhere-app al. In het najaar volgt de rest. “De eerste ervaringen zijn goed”, merkt Waardenburg. “Mensen zijn enthousiast en snappen meteen wat de bedoeling is van de app en waar ze moeten klikken. Met de push-notificaties wordt het gebruiksgemak nog groter. Dan hoeven mensen hun app niet meer te checken, maar zien ze vanzelf wanneer de planner een melding verstuurt.”

Adres
PinkRoccade Healthcare

Boogschutterstraat 1-43, 7324 AE Apeldoorn

Openingstijden Service Center

Maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 17.30 uur